
30 Spa Stagnacija kalbos mokymosi procese. Kas tai ir kaip tai įveikti?
Vos pradėjus mokytis naujos užsienio kalbos nuo nulio mes gana greitai pamatome progresą. Tačiau su laiku, kuomet įgauname vis daugiau žinių, mums darosi vis sunkiau įsisavinti naują medžiagą. Kaip toje lietuvių kalbos patarlėje – „kuo giliau į mišką – tuo daugiau medžių“. Taip ir mokymosi procese – kuo ilgiau mokomės ir pasiekiame aukštesnį kalbos lygį, tuo daugiau taisyklių, niuansų ir išimčių. Kartu su tuo pasiekiame ir užsienio kalbos mokymosi stagnaciją arba angliškai dar vadinamą language-learning plateau.
Bet kas iš tikrųjų lemia mokymosi sulėtėjimą ir kaip tai atgaivinti? Pažangą užsienio kalbos mokymosi procese dažnai sulėtina atsirandanti motyvacijos stoka, per didelis savikritiškumas bei mokymosi disciplinos neturėjimas.
Motyvacijos stoka yra labai natūralus dalykas. Žinoma, mokymosi pradžioje motyvaciją turime aukščiausiame taške ir laikui bėgant ji greičiausiai krenta, dėl to turime turėti labai aiškų tikslą kodėl mokomės užsienio kalbą. Tikslas turėtų būti labai konkretus, išmatuojamas, pasiekiamas, aktualus mums ir turintis aiškią datą iki kada tai turime pasiekti. Toks tikslų nusistatymo metodas dar yra angliškai vadinamas SMART.
Kuomet pajusime, jog nebesuprantame kam visą tai pradėjome, kam mums vis dėlto to reikia, kuomet pradėsime manyti, kad tik gaištame laiką ir nebejaučiame jokio progreso – vadinasi pats metas persižiūrėti mokymosi pradžioje išsikeltus tikslus. Tačiau geriausia nelaukti to momento, kuomet tokios mintys pradės suktis mūsų galvoje. Tikslus geriausia persižiūrėti reguliariai kartą per mėnesį ar du. Sąmoningai įsivertinkime ar tie tikslai vis dar tikrai yra mums aktualūs, o esant poreikiui galime juos šiek tiek pakoreguoti.
Jei jau nusprendėme ir pradėjome mokytis užsienio kalbos – norime ar ne – bet turime daryti klaidas. Paradoksalu, bet mes juk negimėme mokėdami užsienio kalbas, kurias nusprendėme mokytis. Tad klaidos yra natūrali proceso dalis. Visi jas daro. Pabandykime, nustoti vertinti bei lygintis ir su kitais – mūsų kelias yra tik mūsų vienų ir niekieno kito. Ten kur esame mes, nebūtinai yra kitas. Fokusuokimės į save ir savo progresą.
Motyvacija ateina ir išeina, tačiau discipliną turėtume išlaikyti visos šios kelionės metu iki kol pasieksime savo tikslą. O discipliną lengviausia išlaikyti tik turint aiškų mokymosi planą. Jei esame labai ambicingi ir matome save kaip gebančius įveikti šį mokymosi kelią vieni – labai džiugu, tęskime taip ir toliau. Tačiau jei dar tik pradedame mokytis užsienio kalbos, o galbūt esame jau pažengę ir pasiekėme stagnacijos laikotarpį, vadinasi pats laikas ieškoti užsienio kalbos mokytojo.
Pradedančiajam turbūt geriausia būtų ieškoti grupinių užsienio kalbos kursų, kur galėsime mokytis nedidelėje grupėje kartu su kitais pradedančiaisiais ir taip padėti vieni kitiems greičiau perprasti įvairias užsienio kalbos taisykles bei įsiminti naujus žodžius.
Jei esame jau šiek tiek pažengę naudingiau būtų ieškoti individualių kursų kur galėsime fokusuotis į tas kalbos sritis, kurias mums labiausiai reikia sustiprinti. Turėdami mokytoją aiškiai žinosite kuriomis savaitės dienomis ir valandomis visą savo dėmesį skiriate į užsienio kalbos mokymąsi.
Nuoseklumas yra raktas į sėkmę. Užsienio kalbos mokytojas mums taip pat leis stebėti ir kaip sekasi progresuoti ar judėti iš to stagnacijos etapo, kurio nesugebėjome įveikti vieni.
Tad, pabaigai skatiname išsikelti ar labai sąmoningai įsivertinti jau išsikeltus tikslus, kodėl nusprendėme mokytis užsienio kalbą, nebijoti daryti klaidų ir rasti sau tinkamą užsienio kalbos mokytoją. Išlikime kantrūs ir prisiminkime, kad stagnacija yra laikina bei įveikiama.