11 Spa Ar tikrai VISI moka anglų kalbą?
Šiais laikais mokiniai ne ką mažiau užsiėmę, nei suaugę žmonės. Pamokos, namų darbai, užklasinė veikla, susitikimai su draugais… Kadangi daugumą informacijos jie randa internete (dažnai ne lietuviškuose tinklapiuose), vyrauja klaidingas požiūris, kad anglų kalbą šiais laikais moka visi, o jei nemoka – išmoks: iš youtube, filmų, video žaidimų. Ir tik tėveliai, kurių sūnus ar dukra susiduria su sunkumais pamokose, žino, kad kartais vaikams reikia padėti, paskatinti, suteikti papildomos pagalbos.
Tiesa, kad yra vaikų ir paauglių, kurie anglų kalbą moka puikiai, jiems nekyla klausimų, informaciją jie pasisavina greitai ir geba ją pritaikyti be didesnių keblumų. Dalis iš jų yra gyvenę Anglijoje ar kitose anglakalbėse šalyse, žiūri serialus/filmus anglų kalba, skaito angliškas knygas… Tokie mokiniai visada kels ranką, žinos daugumą atsakymų, nebijos kalbėti, darys nedaug klaidų. Tarkime, kad tokių žmonių klasėje yra 4 iš 12. Dar 5 mokiniai anglų kalbą supranta vidutiniškai, o likusiems 3 reikia šiek tiek daugiau pagalbos. Viena mokytoja dažnai fiziškai nespėja suteikti visiems reikiamo dėmesio, todėl visa atsakomybė krenta ant mokinio ir tėvelių pečių.
O dabar įsivaizduokite save vaiko vietoje. Ir nereikia galvoti tik apie egzaminus ir 12 klasę, problemos prasideda jau kur kas anksčiau… Įsivaizduokite, kad esate 4-oje klasėje. Aplinkui žmonės kalba, kad anglų kalbą moka visi. Jūsų klasiokai vienas kitam pasakoja, kaip šaudo per video žaidimus ir kiek „pointsų“ ten pelno, o klasiokės nenustoja klausinėti ar matei naujausią „youtuberio“ video. Kaip jaučiasi mokinys, kuriam anglų kalbą mokytis sunkiau, kuris tikrai stengiasi, bet niekaip neprisimena žodžių, neišmoksta gramatikos taisyklių… toks vaikas užsisklendžia ir jei iš pradžių tas kalbos barjeras neatrodo, kaip esminė problema, penktoje klasėje prasideda skirstymai į „A“ ir „B“ grupes – „silpnesni“ , „stipresni“ anglų kalboje… Vaikai ima gėdytis to, jog kažko nesupranta, kažkas nepavyksta, atsiranda baimė ne tik kalbėti, bet ir skaityti angliškai.Viskas baigiasi tuo, kad tėveliai sako „REIKIA“, o vaikas nieko nesako, nes jam gėda. Tas nepasitikėjimo savimi jausmas tik stiprėja iki pat vienuoliktos – dvyliktos klasės, kai dauguma supranta, jog tuoj reikės laikyti egzaminus…
Kaip išvengti sunkumų anglų kalboje? Idealiu atveju vaiką reikia sudominti kuo anksčiau, net 4 metai jau yra pakankamas amžius pradėti mokytis užsienio kalbos. Jei anglų kalba taps smagiu užsiėmimu vaikams, jie patys ims domėtis, žiūrėti, bandyti. Vis dėlto, dauguma mokinių ir jų tėvelių apie anglų kalbos tobulinimą pagalvoja tik vienuoliktoje ar dvyliktoje klasėje. Esant tokiai situacijai, taip pat nereikėtų nuleisti rankų. Likus metams ar pusmečiui iki valstybinio anglų kalbos egzamino dar galima pataisyti esmines klaidas, suteikti tam tikrą struktūrą, žodyną, išmokti raiškiau reikšti savo mintis, tikslingai suprasti egzamino reikalavimus ir atrasti efektyviausius metodus jam pasiruošti.
Per savo dėstymo metus įsitikinau vienu dalyku – motyvacija, jauki aplinka ir „kitokia“, lankstenė, prieiga prie mokymo, supratimas ir pasitikėjimas tarp mokinių, tėvelių bei dėstytojų – gali atnešti puikius rezultatus. O net jei anglų kalba ir atrodo pakankamai elementarus ir vyraujantis dalykas šiuolaikinėje visuomenėje, reikia nepamiršti, kad mokiniai NEPRIVALO jos savaime mokėti, tačiau visada GALI kalbą patobulinti ir išmokti.